Belastingcombinaties uitsluiten

Is het ook mogelijk om belastingcombinaties uit te sluiten??

Bijvoorbeeld variabele belastingen als puntlast en variabele vlakbelasting die nooit gelijkertijd optreden

of twee verschillende kraanbelastingen die nooit gelijktijdig op kunnen treden.

mvrgr Klaas Postma

Hoi Klaas,

Ik weet niet precies wat je bedoelt maar je kunt de combinaties aanpassen door de psi x belastingsfactor in de betreffende kolom te veranderen.
Verder kun je ook belastingcombinaties natuurlijk verwijderen en toevoegen.

Mvr.gr.
Rob Baaij

1 Like

Beste Klaas,

Aanvullend:
Via optie 1 kun je een belastingcombinatie uitzetten zodat deze niet berekend gaat worden. En eventueel later weer aanzetten.
Via optie 2 kun je een belastingcombinatie verwijderen.

Hoi Rob

Met Ă©Ă©n veranderlijke belasting gaat alles goed.
Maar volgens de norm moet je soms een q last op een vloer / dakbalk zetten of een puntlast
Deze twee treden nooit gelijktijdig op.

Als je dan kunt aangeven dat Variabel q last niet met Variabel puntlast mag worden gekombinneerd hoef je de belastingcombinaties niet bij te poetsen.

In mijn specifieke geval ging het om een frame met twee hijsbalken.

Voor elke hijsbalk heb ik een puntlast op het uiteinde berekend en een op het midden

Beide hijsbalken worden nooit gelijktijdig belast dus 4 belastinggevallen

Deze 4 worden noooit met wind en sneeuw gekombineerd

Bij het aanmaken van de combinaties moet ik ruim100 getallen op 0 zetten in de combinaties

Kan ook niet een hele kolom in 1 keer op 0 zetten oid

Of is hier een andere werkwijze voor

Ik heb zelf ook zoiets gehad, maar ik heb zelf handmatig de combinaties ingevoerd. Anders gaat het programma inderdaad wind en sneeuw combineren met die belastingen. Ook met puntlasten veranderlijk en vlaklasten veranderlijk gaat het niet goed. Maar als je dat handmatig in de combinaties aanpast, gaat het uiteraard wel.

Tip voor Struct4U (het is nu niet mogelijk):
Het toevoegen van lastgroepen zou dit kunnen ondervangen.

Waarbij een lastgroep “kraanbelasting” op het type “niet samen” gezet kan worden, zodat deze in combinaties nooit samen voorkomen.
Dan heb je vier belastinggevallen in dit geval, allen in dezelfde lastgroep, waaruit de juiste combinaties voortkomen.