Even een vraagje, klopt het dat je met XFrame2d geen beton berekeningen kan maken?
[image]
In het venster met de berekeningsinstellingen staat de norm toetsing er wel tussen.
Maar het is niet mogelijk om een doorsnede in te voeren.
[image]
Het klopt dat je in XFrame2D en XFEM4U nog geen raamwerken van beton kunt berekenen. Waarom niet? Dat vereist namelijk naast een geometrisch niet lineaire berekening van de krachtsverdeling die natuurlijk al is voorzien, ook een fysisch (quasi) niet lineaire berekening. En die laatste is nog niet voorzien. We gaan die zeker wel implementeren. Hoe?
De constructie zal dan automatisch worden opgedeeld in verschillende staafdelen. In elke belasting iteratiestap wordt in elk staafdeel op basis van de toegepaste wapening en normaalkracht een MNNkappa diagram berekend waaruit vervolgens de buigstijfheid EI kan worden bepaald. De iteratieve berekening stopt wanneer de variatie van interne krachten klein is.
Het zou Frame2D mijns inziens veel meerwaarde geven wanneer men, uitgaande van een aangenomen fictieve E toch een betonnen frame zou kunnen berekenen en eventueel toetsen. (Zoals in het verleden ook veel met andere software gedaan werd).
Bekend is dat een redelijke inschatting van de fictieve E te maken is (bij de aanname van een ongescheurde I) en zelfs een relatief grotere fout in deze aannames tot relatief kleine afwijkingen in een raamwerkberekening leiden.
De meerwaarde is dat men bijvoorbeeld eenvoudige 2D doorsnede berekeningen van onder andere betonnen trafofunderingen en kelders kan maken.
Jij hebt natuurlijk gelijk dat de door jou voorgestelde methode exacter is, maar in de praktijk is de eenvoudige benadering nog altijd een bruikbare benadering.
Maar dus nu niet met Frame2D te doen.
Ik ben het met je eens dat veel constructies nauwelijks gevoelig zijn voor geometrische en fysisch niet lineaire effecten. Het is zeker idee om dit mogelijk te maken. En dan wel met de nodige waarschuwingen in de uitvoer. Gebruikers doen soms rare dingen die gevaarlijk kunnen zijn.
Maar ja. Hoe wij ook ons best doen. Feit is “Garbage in, garbage out”.
Ik noteer sowieso jouw wens. Jouw helpdeskmelding is #2835.
Los van de berekening zelf is het aanpassen en uitbreiden van de userinterface heel veel werk. Dat is feitelijk altijd zo. En dat maakt software ontwikkelen ook zeer kostbaar.
De user interface moet worden aangepast / uitgebreid om kolommen/wanden te kunnen invoeren. En moet het ook mogelijk zijn om de wapening interactief te kunnen wijzigen zoals in XBeam2D?