Castellated Beam

Is het mogelijk om raatliggers toe te voegen of te modelleren?
Ik moet van een bestaand project de dakconstructie opnieuw beschouwen.
Ik zou hiervoor de raatliggers willen modelleren voor een juiste algehele krachtsverdeling.
Ik heb nu de liggers via “anders” toegevoegd en dan de globale maten ingevoerd, maar dit is niet helemaal de werkelijkheid.
Dat de raatliggers handmatig moeten worden nagetoetst op de inwendige spanningen/stabiliteit begrijp ik.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Hoi Jeroen
Het gaat er voor de juiste krachtsverdeling om, dat de stijfheid van je ligger overeenkomt met de stijfheid van de raatligger. Ik heb dat ook wel gedaan door dus een ander profiel met ongeveer hetzelfde traagheidsmoment. Je moet dan alleen niet het eigen gewicht door het programma laten bepalen. De overige profiel eigenschappen zijn niet van belang, zolang je geenprobleem profielcontrole laat uitvoeren. Dat moet je, zoals je al aangaf, met de hand doen.
Succes,
Gert.

Hoi Jeroen en Gert,

Raatliggers kunnen wij nog niet berekenen. Er zijn namelijk specifieke/aanvullende ontwerpregels. Denk aan bijv. dwarskracht. Ook de vorm van de raat speelt daarbij een rol. Het toetsen van raatliggers staat al wel op onze todo-list.
Wat je al wel kunt doen is een samengesteld profiel invoeren. Kies voor een “samengesteld profiel” en maak gebruik van de speciale syntax van een half profiel. Zie handleiding en onderstaande hoe je dat doet.

Om een half I-profiel in te voeren wordt een speciale syntax gebruikt.
Gehalveerde H syntax: “1/2 profielnaam [ - minmaat ]
Voorbeeld: 1/2IPE300 of 1/2HE650B-5

Het traagheidsmoment wordt natuurlijk berekend maar het torsietraagheidsmoment (nog) niet. Die moet je zelf even invoeren in de tabel profielen.

De invoer en ook de pdf-uitvoer heb ik toegevoegd. Kijk maar even.

raatligger.xfem (32.0 KB)

raatligger.pdf (230.7 KB)

Succes
Rob Baaij

Heel erg bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

We zijn druk bezig met de Python koppeling met XFEM4U. Hiermee kunnen we ook raatliggers modelleren als plaatdelen. Dat is voor de stijfheid erg nauwkeurig.

Onderstaand alvast een sneak preview hiervan.

Op de open dag van 14 april zal dit voorbeeld ook gepresenteerd worden. [de link]Struct4U Open dag 2023 te Houten Tickets, vrij, 14 apr. 2023 om 14:40 | Eventbrite