Invoer staven

Ik heb de spanten van een lessenaardak getekend. Ik heb daar een gording ingezet, maar als ik de hoogt e van het dak wijzig, hangt de gording in de lucht.
Kan ik een knoop vastplakken aan een schuin dakspant, zodat deze mee verandert bij het wijzigen. Ik ben hem even kwijt.

Hi Denoutec, als de knoop echt op de ligger van het lessenaarsdak ligt dan moet hij mee veranderen
Waarschijnlijk heb je de begin en eind knoop van de gording niet op het dak getekend.
probeer eens te kopieren en te verdelen.
peter

Hoi Roland,

Feitelijk kun je staven niet verplaatsen. Je kunt alleen de knopen verplaatsen. Als ik je goed begrijp wil jij het dak verhogen door aan een kant de knoop van de spantregel te verleggen. Het klopt inderdaad dat de knopen van de gordingen dan niet automatisch mee verplaatsen. De knopen zitten namelijk niet vast aan de spantregel. Je zult zelf de knopen van de gordingen moeten verplaatsen.
Let wel. Dat is de huidige functionaliteit, maar dat betekent niet dat het zo moet blijven. We detecteren al dat de knopen op de staafas liggen. De staaf moet immers voor de mechanica berekening automatisch worden opgedeeld in deelstaven. De vraag is hoe de knopen dan moeten worden verlegd. In algemene zin en niet alleen voor een daksituatie. Heb jij een slimme suggestie?

Mvr.gr.
Rob Baaij