Omhullende staafkrachten

Bij de uitvoer van de omhullende staafkrachten staat een lokaal moment Mz weergegeven. Maar volgens het lokale assenstelsel van een ongelijk hoekstaal zou het een moment om de Y-as moeten zijn. Hoe moet ik dat zien?

Hoi Roland,
Kun jij mij jouw invoer en/of een plaatje sturen?

A1 rev-2 berekening staalconstructie.xfem (548.9 KB)
A1 rev-2 Uitvoer staalconstructie XFEM4U.pdf (4.0 MB)

Zie blad 76/112. Staaf 5 heeft bij belastingcombinatie 3 en 7 in knoop 1 een lokaal moment om de Z-as. (Winddruk in de richting van de X-as)
Ik heb het profiel gedraaid, zodat het moment om de sterke (Y-as) opgenomen wordt. Hoe moet ik dat zien?

Hoi Roland,

Voor de mechanica geldt: Alle staafkrachten worden altijd ten opzichte van het lokale assenstelsel weergegeven. De momentenlijn om de Y- en Z-as worden ten opzichte van het lokale assenstelsel weergegeven. Zie onderstaand plaatje.
Voor de toetsing volgens de Eurocode geldt: Alle staafkrachten worden getransformeerd naar het assenstelsel van het profiel zoals is vastgelegd in de Eurocode.

Beste Rob,

Ik ben nog niet overtuigd. In staaf 5 (bij belastingcombinatie 3 en 7) zit volgens de staafkrachtentabel op blz 76/112 in knoop 1 een moment om de Z-as. Dat lijkt mij niet juist. In het model heb ik het profiel gedraaid, zodat het moment om de lokale Y-as zou moeten gaan.

Hoi Roland,

Je hebt alleen het profiel gedraaid maar niet het lokale assenstelsel. Nogmaals. De mechanicaresultaten worden altijd t.o.v. het lokale assenstelsel weergegeven. Je kunt dit lokale staafassenstelsel wel draaien door de hoek x-as te veranderen.
Ik hoop dat het je nu duidelijk is.

1 Like

Hallo Rob,
Dit is wat ik zocht en is duidelijk zo. Misschien moet ik een volgende keer niet het profiel draaien, maar de hoek x-as draaien. Bedankt!