Staalconstructie m.b.v. wizard en belastinggenerator (XFEM4U)

Ik heb een simpele staalconstructie (met sandwichpanelen) van een opslagruimte, zie bijlage.

Ik heb vlakken gedefinieerd t.b.v. de wind- en sneeuwbelastingen m.b.v. de belastinggenerator.

Ik zie dat de sneeuwbelasting 0 kN/m2 bedraagt, terwijl dit toch 0,56 kN/m2 moet zijn.

Ook vind ik het moeilijk om de verschillende windlasten te zien. Kun je deze verschalen?

Ik gebruik de wizard en de belastinggenerator niet zo vaak dus ben er niet zo bedreven mee.

Wat doe ik fout?

23-070_Staalconstructie_opslagruimte_algemeen.xfem (268.3 KB)

Hoi Ronn,

Om met vlakbelastingen te werken zijn er wel een paar belangrijke spelregels. Wat je moet weten.

  • Om met de belastinggenerator te kunnen werken moeten schillen worden ingevoerd. Vanuit de schillen worden de vlakbelastingen gegenereerd. Schillen moet je vanuit buiten gezien rechtsom tekenen zodat de z-as van het vlak naar buiten is gericht.
  • De schil (en dus ook de vlakbelasting) moet altijd worden “omrand” door vlakdragende staven. Ook al gaat de belasting (door richting belastingafdracht) daar niet naar toe.
  • Werk nauwkeurig. Alle staven / knopen moeten netjes in het vlak van de schil resp. vlakbelasting liggen. Een scheluw vlak wordt niet ondersteund. Dat vereist dus dat je nauwkeurig werkt.
  • Controleer ook altijd of de staafbelastingen vanuit de vlakbelastingen goed worden gegenereerd. Dit doe je door “Afgeleide staafbelastingen” aan te zetten. Controleer daarbij of de richting van de belastingafdracht goed is ingevoerd. Klopt die niet verander dan de richting belastingafdracht bij de schillen en start de belastinggenerator opnieuw.

Ik heb in jouw model randbalken (gele balken in het plaatje hieronder) toegevoegd en alle schillen verwijderd en opnieuw maar nu rechtsom getekend. Vervolgens de belastinggenerator gestart.






Het aangepaste model heb ik als bijlage toegevoegd.
23-070_Staalconstructie_opslagruimte_algemeen reply.xfem (315.9 KB)

Mvr.gr.
Rob Baaij

1 Like

Dank je wel voor de terugkoppeling en de keurig uitleg daarbij.

1 Like