Trekstaven XFEM

Waarom komt er toch druk in trekstaven in uitkomsten van de belasting gevallen van XFEM?. (in de combinaties komt er wel uitsluitend trek in trekstaven). Het bepalen van de reactie per belasting geval (voor evt vervolg berekeningen) wordt dan wel lastig.

Hoi Martin,

Het klopt inderdaad dat de trek-/drukstaven maar ook de positieve/negatieve (verende) opleggingen in de bepaling van de krachtsverdeling van de belastingsgevallen niet iteratief in rekening worden gebracht. Wel natuurlijk in de belastingcombinaties.

Waarom is dat eigenlijk? Een van de redenen is dat bij een plaat op een bedding (wat geschematiseerd wordt door heel veel positieve verende ondersteuningen) in het belastingsgeval wind het tot zeer veel iteraties leidt. En ook lukt het niet altijd om een evenwicht te bepalen.

Wil je toch reacties per belastingsgeval dan kun je natuurlijk combinaties toevoegen met daarin een enkel belastingsgeval. Maar het hierboven beschreven probleem van eventueel eindeloze iteraties kan zich dan wel voordoen.

Is er iemand die hier een briljante oplossing heeft? Laat het ons weten. Wij staan open voor alle suggesties en verbeteringen. Help ons de software nog beter en functioneler te maken.

Mv.gr.
Rob Baaij

2 Likes

Ik heb hier denk ik wel oplossing voor maar niet zo werkbaar… Bijvoorbeeld bij het programma matrix ontstaat exact hetzelfde. Daar moet een knopje worden aangevinkt om te rekenen met weglating van trekstaven die op druk komen. In de uitvoer is het dan niet meer mogelijk om de reactiekrachten per belastinggeval uit te voeren, ik denk door de reden die hierboven vernoemd wordt. Je zou het kunnen omzeilen door de diagonalen per windrichting in te voeren, dus in het schema de diagonalen die op druk komen weg te laten, maar dan moet je wel de belastinggevallen die “andersom” werken niet invoeren. Dit is ook weer lastig. Op zich vind ik het geen enkel probleem dat struct4u dit zo weergeeft, misschien moet er een waarschuwing bij dat de reacties mogelijk niet kloppen dan.

1 Like

Technosoft doet dat ook zo. Maar het lijkt me verstandig om daar even een opmerking bij te zetten in de uitvoer.